Sunday, July 26, 2009

28th Police Report

Laporan Polis atas Krisis (Crisis) Sabah Consumers Association (CASH) 6hb Feb., 2009
Kami sebagai anggota dan ahli Exco Sabah Consumers Association @ Consumers Association of Sabah & Labuan FT (CASH) akan gemar membuat laporan Polis ini melawan aktivitas protem Setiausaha Agong Puan Hashima Hasbullah yang mengadakan jawatan sejak Januari, 2007 dan Nordin Thani sebagai protem Deputy Presiden? yang dikira sejak akhir 2006 dalam urusan CASH sejak terlambat Januari 2009 dengan Laporan Polis dan beberapa persidangan media.
Beberapa persoalan yang diangkat oleh dua orang perwira senior CASH itu bisa terbaik dipecahkan dalam CASH sejak kegawatan di hadapan kami akan ditangani oleh Jawatankuasa Siasatan Dalam diketuai oleh Joshua Kong juga sebagai Timbalan Presiden. SG dan Nordin mempunyai kesempatan untuk berurusan dengan berbagai persoalan atas pengaturan CASH ketika mereka mengadakan posisi pokok. Dana pun yang masuk 'hairan' boleh ditangani dalam CASH sewaktu dalam tahun menerangkan. Dana yang masuk kepunyaan persatuan dan kenapa SG seorang diri mengambil tugas menyingkap kesalahan kewangan ketika Nordin tidak lagi ambil bahagian dalam CASH mengikut pernatayaannya dalam Pos Borneo pada 22 Januari, 2009 yang dilampirkan? Dalam tahun-tahun Presiden sudah mengorbankan banyak dan jumlah seperti itu dianggap sebagai sedikit sekali.
Beberapa syarat-syarat (terms) seperti tiru tanda-tangan (forged signature), CBT konspirasi (Criminal Breach of Trust conspiracy), cukup untuk membeli rumah, persatuan haram di antara perkara lain sudah dipakai di persidangan media dengan merusakkan mengenai Presiden dan CASH.
Kami akan mendesak Polis bahwa sedangkan pemeriksaan resmi dan dalam terus-menerus, dua orang 'perwira senior' CASH itu disekat dari lagi merusakkan implikasi dengan pemeriksaan pengadilan yang tak dibenarkan di press prasangka.
Sementara itu, kami akan mengbetulkan yang mana pun itu dikehendaki dari Pendaftar Pertubuhan Sabah untuk meralat kekurangan CASH yang mana perlu.
Kami percaya bahwa kami bisa melayani publik di konsumerisme lebih efektif dengan perkumpulan yang diperbarui. (Laporan ini dalam Bahasa Inggeris adalah lebih terang)

We as members and office holders of Sabah Consumers Association @ Consumers' Association of Sabah & Labuan FT (CASH) would like to make this Police report against the activities of protem Secretary General Puan Hashima Hasbullah who held the office since January, 2007 and Nordin Thani as protem Deputy President? believed to be since late 2006 over the affairs of the CASH since late January 2009 by lodging Police Reports and press conferences.
The range of issues that are raised by the said two senior officers of CASH can be best resolved within the Association now that the crisis before us is to be dealt with by an Internal Investigation Committee chaired by Joshua Kong also the Deputy President.
SG and Nordin had the chance to deal with various issues on management of the CASH when they held key positions. Even the fund that came in surprisingly could be dealt within the Association as it was within the accounting year. The fund that came in belong to the Association and how come SG alone took the task of disclosing the financial fault when Nordin had expressed no more interest in CASH as per press statement of Borneo Post on 22nd January, 2009 as attached? Over the years the President had sacrificed a lot and such a sum is considered a pittance.
Several terms such as forged signature, CBT conspiracy, enough to buy a house, illegal association amongst others have been used in the press with damaging impact on the President and CASH.
We would urge the Police that while the official and internal investigation is ongoing, the said two 'senior officers' of CASH be barred from any more damaging implications with the unjustified trial in the bias press.
Meanwhile, we will update whatever that is required of the Registrar of Society to rectify whatever shortcomings of CASH.
We trust that we can serve the public in consumerism more effectively with a revamped association.


Joshua Y. C. Kong 480823-12-5003
Timbalan Presiden/Deputy President cum Pengerusi Jawatankuasa Siasat Dalam

No comments:

Post a Comment